Nye Kia Optima: Denne bilen må du prøvekjøre

STOR STASJONSVOGN. Kia Optima SW plug-in hybrid er en romslig og godt utstyrt bil. Den er dessuten 11 cm lengre enn sin hovekonkurrent Passat GTE. Det merkes godt at de ekstra centimetrene resulterer blant annet i god plass i baksetet.

Kia Optima SW plug-in hybrid scorer høyt på alle de testene den har vært med i.

Av Eilif Berge
Den har blitt tatt godt i mot, og får veldig positiv omtale i media. Dette er en stor og romslig familie-stasjonsvogn, og den plug-in hybrid­bilen i dette segmentet som, med sine 62 km på ren elektrisitet, har lengst rekkevidde.

Flere fordeler
Avgiftssystemet på ladbar hybridbiler gjør det veldig gunstig å velge denne drivlinje-kombinasjonen. Når det i tillegg blir mulig å kjøre stadig lengre på ren el-drift, gir dette mange fordeler. Miljømessig bra i bytrafikk, gunstig drivstoff-forbruk totalt sett og en sprek bil med totaleffekt på hele 205 Hk.
Ladetiden med en hjemmelader er fra tre timer til nesten fem timer, alt etter om man er tilkoblet 10 A eller 16 A kurs. Med en pris fra kr 389 900,-, er dette en bil det absolutt er verdt å ha med seg i vurderingen når man skal kjøpe ny bil.

FRONT MED STIL: Fronten er noe av det man legger mest merke til. Og en finurlig løsning med at grillen åpner og lukker seg alt etter behov. Slik at man tar bort unødvendig luftmotstand når det ikke er behov for å ha åpen grill.

Viser muskler
Kia viser med denne bilen muskler i dette segmentet. Ofte blir den sammenlignet med Passat GTE, som er utpekt som hovedkonkurrent. Det er ikke enkelt å sammenligne bilmerker. Det er lett å undervurdere de følelsene som ligger bak et valg av bil, og som ikke alltid er basert på fakta og fornuft. Samtidig er det vel akkurat det som gjør bil til et så spennende produkt å kjøpe. Enten man vektlegger de tekniske data, pris eller farge.
Som utfordrer må Kia bevise. 7 års garanti er noe de fleste med litt interesse for bil har fått med seg. Dette er Kia så langt alene om å tilby. Lengst rekkevidde med sine 62 km på ren el-drift gir et pluss. Bilen er generelt godt utstyrt og plusser man på standardpakken med ca kr 30 000,- får man i hvertfall det man trenger og vel så det. Selv om batteripakken stjeler ekstra plass, er bagasjerommet på hele 440 liter. Her har Kia utnyttet plassen godt. Bilen er generelt romslig og har overraskende god benplass for de som sitter i baksetet.

TRADISJONELT INTERIØR. Oversiktlig instrumentpanel som er litt dreid mot sjåfør, gir god oversikt og lett betjening av de fleste knappene.

Rask nok
Med en 2 l bensinmotor på 156 Hk og en elektrisk motor på 67 Hk, gir dette en totaleffekt på 205 Hk. 0-100 på litt over 9 sekunder gjør den ikke til den raskeste, men for min del rask nok.
Den innvendige støyen er lav, og bilen oppleves behagelig og god å kjøre. Tur – retur Østersund på samme dag, med 4 personer, gav bare mersmak. Her anbefales en prøvetur.

Forhandlere i Trondheim:
Kia Trondheim
Østre Rosten 8, 7075 Tiller
www.kiatrondheim.no

Bilmerker: Kia
Daglig leder: Per Arne Megård