Gunnar har solgt over 5100 biler

FORUTSIGBARHET: Gunnar Rønning, Stian Torgersen og Jon Robert Rønnes hos Toyota Bilia på Leangen opplever at forbrukerne er opptatt av hva bilholdet koster på lang sikt.

FORUTSIGBARHET: Gunnar Rønning, Stian Torgersen og Jon Robert Rønnes hos Toyota Bilia på Leangen opplever at forbrukerne er opptatt av hva bilholdet koster på lang sikt.

Mye har forandret seg siden Gunnar Rønning begynte i bilbransjen i 1975. – De fleste kundene vet hva de er ute etter. Som selger må man være mye mer på, sier den erfarne bilselgeren.

Av Renate Brødreskift

Rønning har jobbet som selger hos Toyota-forhandleren i Trondheim siden 1982, og har i løpet av de årene solgt et respektabelt antall nybiler.

– Før foregikk alt manuelt. I dag krever kundene hurtigere avgjørelser og oppfølging enn tidligere. Før kunne jeg gi et tilbud og ringe kunden en måned etter. Nå skal man ha tilbudet samme dag, sier Rønning.

Markedet preges i dag av et langt bredere spekter av modeller enn da han startet som bilselger, og bilprodusenter som kopierer hverandre når det gjelder utstyr og teknologi. For forhandlerne handler det om å skille seg ut.

40 ÅRS ERFARING: Gunnar Rønning (t.v.) har solgt biler siden 1975, og sier kundene er blitt mer bevisste på hva de vil ha. – Totalopplevelsen er viktig, sier Torbjørn Hallan (t.h.), som har vært kunde hos Rønning i en årrekke.

40 ÅRS ERFARING: Gunnar Rønning (t.v.) har solgt biler siden 1975, og sier kundene er blitt mer bevisste på hva de vil ha. – Totalopplevelsen er viktig, sier Torbjørn Hallan (t.h.), som har vært kunde hos Rønning i en årrekke.

Enkelt og forutsigbart
– Det å skape en helhet og en god kundeopplevelse hos forhandleren er veldig viktig. Enkelthet er viktig for mange, og det skal være forutsigbart å kjøpe bil, sier Stian Torgersen, salgsdirektør hos
Toyota Bilia på Leangen.

Forhandleren fronter et bekymringsfritt bilhold, med en tre års serviceavtale inkludert i prisen når man kjøper personbil.

– Den skal gjøre det forutsigbart for kundene å ha bil ved at de vet kostnadene, sier Torgersen.

Han understreker at det er viktig å se på kostnadene i hele eieperioden.

– Det fokuseres mye på drivstoff-kostnader. Men verdifallet på bilen er like viktig. Man vet ikke hva bilen vil koste en før man har solgt den, sier han.

Stor hybrid-interesse
Toyota har enda ikke lansert en ren elbil, og i følge markedssjef hos Toyota Bilia, Jon Robert Rønnes, vil det heller ikke komme noen elbil fra den kanten i løpet av 2017. Derimot satser det japanske bilkonsernet stort på hybrider, og startet nylig forhåndssalget på en helt ny modell, Toyota C-HR, som lanseres i januar 2017. Rønnes har stor tro på den nye modellen, som han mener har mange likhetstrekk med Toyota RAV4, som også kommer som hybrid.

– Hybrider er noe vi har hatt i 20 år, så det kan vi. Over 65 prosent av salget vårt er på ren hybrid, sier Rønnes.

Kvinner bestemmer
Rønning sier særlig RAV4 har økt i popularitet etter at den ble lansert som hybrid.

– Folk vil ha firehjulstrekk som gir bedre fremkommelighet. Kanskje har man en bakke opp til hytta, er friluftsmennesker eller bor på områder som Byåsen og Ugla, sier han.

I dag er også damene like involvert i bilkjøpet som mennene, i følge Rønning.

– Damer har blitt en ny kjøpegruppe de siste årene. Før stod de bak mannen og bestemte kanskje fargen på bilen. I dag er de med som kunder og er veldig bevisst på hva de vil ha, sier han.

Fast kunde
En av Rønnings faste kunder gjennom en årrekke, Torbjørn Hallan, sier det er totalopplevelsen som er viktig når han skal kjøpe bil.

– Hele produktet er viktig. Bilene er upåklagelige og kundebehandlingen her er veldig bra. Jeg er også opptatt av den totale kostnaden, ikke bare forbruket per mil, sier han. Som regel bytter han ut bilene etter 2-4 år.

– Det lengste jeg har kjørt med en bil er 580 000 kilometer. Da ble det jo et ganske stort verditap da jeg skulle selge, sier han.

Hallan sier han kommer til å fortsette å handle hos Toyota Bilia, og sier det gir en trygghet å møte de samme selgerne hver gang.

– Vi merker at kundene setter pris på at det er de samme folkene som er her, sier Rønning.