Har drevet Nardo Frisørsenter i 40 år: – Jeg har alltid kost meg på jobb

EN STOR DEL AV LIVET: For Signy Eliassen har det blitt en livsstil å drive frisørsalong på Nardo.

Mye har forandret seg i frisørbransjen siden Signy Eliassen (65) startet Nardo Frisørsenter 1. november 1977. Men gleden over å yte service er like stor i dag som for 40 år siden.

Av Renate Brødreskift
– Dette med service har alltid vært viktig for meg. Det er en ballast jeg har med meg hjemmefra. Jeg er jo vokst opp i en familie som drev butikk, sier Signy, som er daglig leder og damefrisør ved Nardo Frisørsenter.

Startet i Vinjebygget
Signy er oppvokst i Uleirvegen 2 i Nardokrysset, der hennes foreldre drev dagligvarebutikk og fiskeutsalg. Her drev hun også frisør­salongen oppe i 2. etasje fra 1980 til 1985, før hun flyttet inn i andre etasje på det nyåpnede Nardo Centeret i 1985. I 1996 flyttet salongen ned i 1. etasje på senteret, der den har holdt til siden. De aller første årene fra 1977 til 1980 holdt salongen til i Vinjebygget i Nardovegen, der Signy tok over damesalongen til Wigum dame- og herrefrisør. I tillegg til tre små barn hjemme, var det noen travle år i salongen, minnes Signy.
– Jeg startet med den første lærlingen i 1984, og frem til da var jeg den eneste frisøren i salongen. På det travleste var det tre ukers ventetid, og jeg hadde gjerne tre kunder samtidig. Folk på Nardo som ser meg her spør «jobber du her enda?», sier hun og ler.
– I og med at jeg er vokst opp på Nardo og hadde foreldre som drev butikk her, er det mange som kjenner meg. Jeg har en kunde som har fulgt meg helt siden jeg var lærling, forteller Signy.

Stabil arbeidskraft
Etter hvert som salongen vokste kunne hun ansette flere frisører. I dag har Signy ansatte som har jobbet for henne i en årrekke.
– Jeg har stabile frisører som har jobbet lenge for meg. Hun som har jobbet her lengst har vært her i 26 år. Trofaste frisører er en viktig del av salongen. Vi er en travel salong, og det er jo spesielt fordi vi har frisører som har vært med i så mange år. Vi har kunder på 80 og 90 år som vet at de blir ivaretatt når de kommer her, sier hun.
– Enkelte av kundene våre møter vi så ofte at hvis det går en stund der vi ikke ser de, så ringer vi og hører om alt er bra, sier Erik E. Arnøy. Han er Signys sønn og jobber som markedsansvarlig og «potet» på frisørsenteret, der han blant annet deler på den administrative jobben sammen med moren.

FAMILIEDREVET: Erik Arnøy er mer eller mindre vokst opp i morens frisørsalong, og driver i dag Nardo Frisørsenter sammen med Signy.

Genuint interessert i folk
Han mener det er viktig å gi kundene en god totalopplevelse når de besøker Nardo Centeret. Kjøpesenteret er i dag det eneste familieeide kjøpesenteret i Trondheim, og eies av Signy Eliassen og hennes tre søsken.
– Det at vi har en eierfølelse til det som skjer på utsiden av salongen har hatt en stor betydning. Vi bryr oss ikke bare om kundene innenfor døra vår, men også de som er innom senteret generelt. Det har nok bidratt til å rekruttere kunder. Vi har alltid vært opptatt av at Nardo Centeret skal være et godt sted å komme til, sier han.
– Folk har så mange valg i dag. Hvis de ikke får god service kan de gå et annet sted. Vi er genuint interessert i folk. Det faller oss naturlig, sier Signy.

DE FØRSTE ÅRENE: Fra 1980 til 1985 drev Signy frisørsalong i 2. etasje i barndomshjemmet sitt i Utleirvegen 2. I første etasje drev foreldrene hennes dagligvarebutikk og fiskeutsalg.

Andre arbeidsforhold
Hun savner litt av mangfoldet som tidligere fulgte med frisøryrket. Nå er det for det meste klipping og farging av hår det går i. Erik, som er mer eller mindre oppvokst i morens salong, husker godt hvordan livet fortonte seg i salongen i Nardokrysset.
– Jeg spiste middag og gjorde lekser i salongen, og husker godt kundene som satt med permanentspolene i håret, røyken i hånda og askebegeret mellom stolene. Så der ser en jo de store forskjellene, sier han.
– Sånn sett har det vært en kjempeutvikling i bransjen. Røykinga var nå én ting, men så hadde vi alle kjemikaliene i tillegg, sier Signy. Hun har hele tiden vært bevisst på å ha gode arbeidsforhold, og fikk montert punktavsug i salongen før det ble et bransjekrav. Og i 2001ble Nardo Frisørsenter den første frisørsalongen i Trondheim som ble miljøsertifisert som Miljøfyrtårn.

– En ny vår
Selv om hun nærmer seg vanlig pensjonsalder, har ikke Signy noen planer om å gi seg med det første. Etter en periode der hun jobbet bare to dager i uka med kunder og brukte de andre dagene på administrativt arbeid, har hun nå begynt å jobbe fire dager i uka med kundene.
– Det å jobbe mer ute i salongen har vært som en ny vår for meg. Jeg har alltid kost meg på jobb, og når helsa tillater det så har jeg ingen planer om å slutte. Jobben er en så stor del av livet mitt, sier Signy.