Søsken med møbelsuksess

FAMILIEBEDRIFT: Line og Svenn Magne Kleveland er tredje ledd i familien Kleveland som driver møbelbutikk i Trondheim.

FAMILIEBEDRIFT: Line og Svenn Magne Kleveland er tredje ledd i familien Kleveland som driver møbelbutikk i Trondheim.

LADE: Tredje generasjon Kleveland, Line og Svenn Magne Kleveland, driver byens to Møbelringen-butikker med stor suksess, nær 60 år etter at farfaren deres startet geskjeften.

Av Renate Brødreskift

Svenn Magne (34) driver i dag butikken på Lade sammen med sin mor Liv, mens Line (38) driver butikken i Granåsen sammen med faren Svenn Magne. Det var ikke gitt at de to skulle tre inn i familiebedriften, som farfaren Magne startet på Dalgård i 1959, da under navnet Byåsen Møbel.

Startet på lageret
– Jeg startet etter militæret da jeg fikk beskjed om å ha meg ut i jobb. Det var en ledig stilling på lageret, der jeg begynte med å kjøre ut varer og montere møbler, sier Svenn Magne.

Line fikk jobb i butikken på Byåsen da hun var ferdig med studier på TØH, og ble værende fordi hun trivdes så godt. De opplevde aldri noe press hjemmefra om å gå inn i møbelbransjen.

– Det ligger kanskje litt i kortene at vi skal ta over. Men foreldrene våre har heller sagt at vi må prøve noe annet. Samtidig er det morsomt å være tredje ledd i slekta som driver butikken, og artig å være med å drive noe som familien vår har startet. Det er jo noen som har gjort en veldig god jobb før oss, spesielt faren vår, påpeker Line.

I pluss fra dag én
I 1987 ble Byåsen Møbel en del av Møbelringen-kjeden, og i 1999 åpnet kjeden en ny butikk i det gamle Wist-bygget på Lade. Butikken flyttet inn på Lade Arena da kjøpesenteret stod ferdig, og er i dag med sine 2 700 kvadratmeter blant kjedens største butikker. Resultatmessig har pila pekt jevnt oppover etter etableringen på Lade, og i fjor omsatte butikken for 39 millioner. På Byåsen lå omsetningen på 25,9 millioner.

– Det er kanskje ikke vanlig at man går i pluss helt fra oppstarten, og den æren skal pappa ha. Han har gjort en utrolig god jobb, sier Line. – Omsetningsmessig er det ikke så stor forskjell på de to butikkene i forhold til størrelse. Etter at Lade-butikken åpnet har også omsetningen på Byåsen økt, sier Svenn Magne.

Fryktet overetablering
Da IKEA åpnet varehus på Leangen i 2002, var det mange som spådde møbelbutikkens død i Trondheim. Også da Living-kjeden åpnet stort utsalg på Lade Arena, fryktet man en overetablering av møbelbutikker. Snarere enn å tape markedsandeler, kapret Møbelringen flere kunder og økte omsetningen.

– Det var jo nyhetens interesse og masse folk der, noe som også dro folk hit. På åpningsdagen deres hadde vi en økning i omsetningen, så at det er andre møbelbutikker her er bare positivt for oss, sier Svenn Magne. I dag er Living-kjedens butikker lagt ned eller omprofilert til Skeidar-butikker, men søsknene frykter ikke tøffere kamp om kundene med Skeidar vegg i vegg på Lade.

– Kundene drar ikke på første og beste butikk, men de tar hele runden når de skal investere, sier Line.

Fra traust til trendy
På Byåsen har butikken en stor andel faste kunder, mens butikken på Lade har en mer variert kundegruppe.

– Vi ligger på et senter, så her er det mye mer folk innom. Det er også en mye større variasjon i møblene som selges herfra, forteller Svenn Magne. Han sier de skal være faghandel, som legger stor vekt på kunnskap og service. I tillegg må de kunne snu seg raskt i en bransje som blir stadig tøffere, og der trendene skifter stadig raskere. Det litt trauste, godt voksne imaget som har hengt ved møbelkjeden i mange år, er i ferd med å forsvinne takket være sprekere modeller og nye leverandører.

– Der har Møbelringen gjort en veldig god jobb. Kundene blir overrasket når de kommer inn i butikken. I dag er det jo sånn at de eldre blir yngre. Ei dame på 70 kan like gjerne kjøpe en knalloransje sofa. Vi må jo ha noen grå sofaer i butikken, men vi prøver å ha noen fargeklatter innimellom, sier Svenn Magne.

Lokale eiere
De fleste butikkene i Møbelringen-kjeden er eid av lokale aktører, noe Line og Svenn Magne mener er en fordel.

– Vi finner ut hva kundene er ute etter, og kan velge ut modeller til butikken fordi vi vet det passer kundene våre bedre. Vi får også større eierskap til butikken. De som driver butikken er på jobb i butikken. Det er jo møbler vi skal selge, sier Svenn Magne.

Det er jo noen som har gjort en veldig god jobb før oss, spesielt faren vår.

– Og det er jo den morsomste delen. Det er mye som skal gjøres bak også, men det artigste er å komme i kontakt med kunder. Det er så mye trivelige folk, supplerer Line.

SKREDDERSØM: Individuelt tilpassede møbler er blitt viktig for kundene, i følge Svenn Magne og Line Kleveland. Butikken tilbyr skreddersøm slik at du får møblene akkurat slik du ønsker de.

SKREDDERSØM: Individuelt tilpassede møbler er blitt viktig for kundene, i følge Svenn Magne og Line Kleveland. Butikken tilbyr skreddersøm slik at du får møblene akkurat slik du ønsker de.

Mer individuelt
Både Line og Svenn Magne har planer om å bli værende i familiebedriften. For å holde tritt med bransjen i årene som kommer, er service og fagkunnskap avgjørende faktorer, mener de to.

– Vi har for det meste kun heltidsansatte med mye kunnskap. Vi har norske møbelmerker, som er ordentlige varer. Vi tilbyr skreddersøm, der kundene kan velge hvordan de vil ha det til slutt. Spisestuer kan lages ut fra mål, og man kan velge sofaer i ulike farger. Folk tør mer nå, og det viktigste er jo at kunden er fornøyd med møbelet, sier Line.

Vi har jo kunder som ser samme varen til en konkurrent, men som heller ønsker å handle hos oss på grunn av servicen. Det varmer.

At kjøpekraften blant folk flest er sterkere enn før, er også noe de nyter godt av.

– Vi ser jo at yngre i dag har større betalingsevne enn for 10-15 år siden. Og når kunder legger igjen ordrer på flere hundre tusen er det viktig at de sitter igjen med en god opplevelse rundt kjøpet. Vi har jo kunder som ser samme varen til en konkurrent, men som heller ønsker å handle hos oss på grunn av servicen. Det varmer. Da har man gjort noe riktig, konstaterer hun.