Veteran på web

Knut Gansåssæther har drevet med webdesign i 22 år.

Slik vi ser det: En serie artikler der vi snakker med mennesker i Trondheim som har lang fartstid innen et yrke.
Hvordan har jobben og arbeidshverdagen forandret seg siden de startet, og på hvilken måte har Trondheim utviklet seg fra et yrkes­perspektiv?

Å surfe på internett på 90-tallet kunne være en kaotisk øvelse. Det kan Knut Gangåssæter skrive under på – han har utviklet hjemmesider for ­næringslivet i over 22 år.

Av Jan-Are Hansen
– Det var mye upløyd mark i nettets barndom. Noe løsningene også bar preg av. Måten vi tenker og designer nettsider på i dag har forandret seg radikalt siden jeg begynte med det i 1995. Og det er å si det veldig forsiktig, sier Gangåssæter i firmaet Doghouse som driver med design, koding og markedsføring på nett.

Eksperimentering
– Hvis jeg skal trekke de store linjene og peke på hva som har forandret seg mest, så må det nok bli brukervennligheten. Da jeg begynte for drøyt 22 år siden var faget preget av voldsomt mye eksperimentering og utprøving. Alt var så nytt. I 2017 er utformingen av nettsteder langt på vei normalisert, mener han.
– Å surfe på nett på starten av 90-tallet kunne være en forvirrende affære?
– Det kan du trygt si. Det var ikke mangel på uoversiktlige nettsteder med glorete designløsninger og unødvendig innhold som var vanskelig å navigere. Jeg har nok vært skyldig i endel slike selv, smiler han.
– Det er ikke mange som har like lang fartstid som deg?
– Her i Trondheim kan jeg i hvert fall beskrives som en skikkelig veteran.

Med Rema på nett
Siden Bydelsavisa startet arbeidslivsdokumentaren «Slik vi ser det» i januar, har vi vært gjennom så vidt forskjellige yrker som begravelsesagent og elektriker til politi og lærer. For å nevne bare noen. Profesjoner som går mange hundre, for ikke å si tusen år, tilbake i tid. Digitaliseringen av samfunnet har imidlertid avstedkommet en hel rekke yrker som ikke engang var påtenkt for knappe 30 år siden.
I dag er det nesten utenkelig for de aller fleste bedrifter og virksomheter å ikke ha en digital tilstedeværelse.
– De fleste av kundene våre er fra det private næringslivet. Hovedsaklig i segmentet små og mellomstore bedrifter, sier Gangåssæter til Bydelsavisa Strinda.
En av de første store kundene han jobbet med var imidlertid matvaregiganten Rema.
– Det var i 1997. De ville teste ut dagligvarehandel på nett i Trondheim. Vi utviklet en hjemmesideløsning der man kunne plukke ut matvarer som man senere hentet på utleveringspunkter i byen. Kjempespennende å arbeide med selv om det ikke tok av.
– Dagligvarehandelen på nett er vel fremdeles temmelig marginal?
– Det er sant. Designløsningene finnes, og de kan vi videreutvikle. Å forandre handlemønstrene til forbrukerne er en helt annen sak. Til syvende og sist er det et spørsmål om etterspørsel etter slike løsninger, legger han til.

Hvis jeg skal trekke de store linjene og peke på hva som har forandret seg mest, så må det nok bli brukervennligheten. Da jeg begynte for drøyt 22 år siden var faget preget av voldsomt mye eksperimentering og utprøving. Alt var så nytt. I 2017 er utformingen av nettsteder langt på vei normalisert.

«Keep it simple, stupid»
Brukergrensesnitt er et annet begrep som gjentar seg i samtalen. Kort fortalt er det forholdet mellom en bruker og et program slik det framstår på skjermen. Eksempler på grensesnitt er hvordan menyer og dialogbokser er utformet.
– Gode brukergrensesnitt er intuitive, eller lettforståelige om du vil. Feltet webdesign var veldig preget av synsing før. Fokus lå gjerne på form framfor funksjon. I dag er det tvert motsatt. En nettside kan være estetisk flott, men er den vanskelig å navigere og forstå, så faller brukeren av og slutter å bruke den, Så enkelt er det, på­peker han.
– Det er bedre at den er kjedelig enn vanskelig?
– Akkurat. Det er sant uansett om det er en nettavis, en offentlig informasjonsside eller netthandel. «Keep it simple, stupid» heter det gjerne. Og det er ekstra sant innen grafisk design.
– Et poeng som kan være vrient å formidle til kundene?
– Ja, det hender. De vil gjerne ha med så mye innhold som mulig, og det er jo forståelig. Samtidig er det viktig å huske at det meste er utprøvd i 2017, og man har konkrete resultater på hva som virker og hva som ikke virker.

Leste du: Trygve Hattrem har lært trøndere å kjøre bil i 45 år

Designer fra bunn
Inne i lokalene til Doghouse på Sirkus, driver utvikler og daglig leder Audun Sæther og jobber med nettstedet til en ny kunde.
– Denne er til ATS Norway som driver med salg av anlegg- og transportutstyr, sier Sæther og forklarer hvordan nettstedet er utformet. Brukergrensesnittet er enkelt, men effektivt og oversiktlig.
– Her har vi gjort alt fra scratch – fra designet til ikonene du klikker på, til selve koden som ligger i bunn, legger Gangåssæter til.
Han beskriver tilfanget av aktører som tilbyr tjenester innen webdesign i 2017, som svært stort.
– Vi er en liten aktør oppi det hele, men jeg mener vi har funnet en modell som fungerer, avslutter han.