Spiller sjakk på SFO

SJAKK I SFO: Skolesjakken har gjort sitt inntog i Trøndelag, og Jakobsli skole er en av de første skolene i byen som har innført prosjektet.

SJAKK I SFO: Skolesjakken har gjort sitt inntog i Trøndelag, og Jakobsli skole er en av de første skolene i byen som har innført prosjektet.

Sjakk-feberen råder på Jakobsli skole etter at skolen tidligere i høst ble med i prosjektet Skolesjakken.

Av Renate Brødreskift

På skolefritidsordningen for 3. og 4. trinn sitter 16 elever klare til dyst rundt sjakkbrettene. Framme ved tavla står sjakklæreren og forklarer elevene hvilke brikker de skal bruke. I starten legges øktene opp med enkle spilløvelser, slik at elevene skal bli fortrolige med spillet.

Nasjonalt prosjekt
Jakobsli skole er blant de første skolene i Trondheim som er med på Skolesjakken – et nasjonalt prosjekt i regi av Norges Sjakkforbund. Skolesjakken tilbyr alle landets grunnskoler oppstart eller videreutvikling av sjakkaktivitet, og skoler som deltar i prosjektet får blant annet skolering av sjakklærere og en startpakke med sjakkmateriell, uten noen kostnad. På Jakobsli skole har de innført Skolesjakken i skolefritidsordningen, men skolene bestemmer selv hvordan de vil gjennomføre prosjektet på sin skole.

Sjakk er matematikk
Faglærer ved Jakobsli skole Joachim Berg-Jensen var selv med på å designe prosjektet da han jobbet for Norges Sjakkforbund frem til i fjor sommer. Nå får han dispensasjon for å holde sjakk-kurs for ansatte ved skolene som ønsker å bli sjakklærere. For et par uker siden holdt han kurs for 24 lærere fra 12 skoler i Trondheim, og interessen for prosjektet har vært veldig bra, i følge Berg-Jensen. Han mener sjakk kan brukes i mye av undervisningen på skolen.

 SJAKKLÆRERE: Joachim Berg-Jensen holder kurs for ansatte ved skolene som ønsker å bli sjakklærere. Ulrich Kloppmann (t.v.) og Erling Ytre-Eide er sjakklærere på SFO på Jakobsli skole.

SJAKKLÆRERE: Joachim Berg-Jensen holder kurs for ansatte ved skolene som ønsker å bli sjakklærere. Ulrich Kloppmann (t.v.) og Erling Ytre-Eide er sjakklærere på SFO på Jakobsli skole.

– Sjakk passer godt inn med matematikkfaget, og vi har brukt en del tid på å lage matematikkoppgaver knyttet opp mot sjakkspillet. En annen ting med sjakk er det sosiale. Det er en fin ting å holde på med for de som kanskje ikke synes det er så gøy med fotball og annen ballsport. Det er litt gøy å se hvordan det ikke nødvendigvis er de som sparker ballen hardest som er de som er best i sjakk, sier han.

STRATEGI: Marie Christiansen gjør seg klar til å flytte dronningen.

STRATEGI: Marie Christiansen gjør seg klar til å flytte dronningen.

Lystbetont
Berg-Jensen har selv spilt sjakk i 25 år, og håper å spre sjakk-gleden videre til elevene. Skulle det komme frem en ny Magnus Carlsen gjennom prosjektet, synes han det bare hadde vært gøy.

-Jeg håper jo elevene fortsetter med sjakk etter dette. Men det er bredden vi vil få frem, og ikke nødvendigvis en ny Magnus Carlsen, sier han.

SJAKK FOR ALLE: – Det viktige er å få frem bredden, og ikke nødvendigvis en ny Magnus Carlsen, sier Joachim Berg-Jensen. Her sammen med Mariann Sivertsen Anonsen.

SJAKK FOR ALLE: – Det viktige er å få frem bredden, og ikke nødvendigvis en ny Magnus Carlsen, sier Joachim Berg-Jensen. Her sammen med Mariann Sivertsen Anonsen.

Rundt sjakkbordet på Jakobsli skole er jentene i klart flertall. – På landsbasis er det flest gutter som spiller sjakk, så det er veldig gøy å se at det er så mange jenter her. Det er jo valgfritt for elevene på SFO om de vil spille sjakk. Det er hovedtanken som må ligge i bunn. Det skal være lystbetont, sier Berg-Jensen. Han forklarer at de legger opp sjakkøkta så enkelt som mulig ved å trene på en og en ting av gangen.

– Det kan for eksempel være å kun flytte bøndene. Da har man den enkleste brikken å forholde seg til. Så bygger vi stein for stein, sier han.

FLEST JENTER: Selv om det på landsbasis er flest gutter som spiller sjakk, er jentene i klart flertall på Jakobsli skole. Mariann Sivertsen Anonsen er en av dem.

FLEST JENTER: Selv om det på landsbasis er flest gutter som spiller sjakk, er jentene i klart flertall på Jakobsli skole. Mariann Sivertsen Anonsen er en av dem.

– Må tenke mye
Sjakklærer Erling Ytre-Eide forteller at noen av elevene har spilt litt sjakk tidligere, mens andre er helt ferske i spillet. – Enkelte kan spille hele sjakkparti, og andre synes det er nok etter at vi er ferdig med øvelsene, sier han.

Ine Indahl Grimstad sier det er viktig å se for seg hva motstanderen kommer til å gjøre før man flytter brikken på sjakkbrettet.

Ine Indahl Grimstad sier det er viktig å se for seg hva motstanderen kommer til å gjøre før man flytter brikken på sjakkbrettet.

Ine Indahl Grimstad (8) har spilt sjakk i både barnehagen og i 2. og 3. klasse. – Da spilte jeg mot en voksen som slo meg. Men jeg har vunnet mange ganger også. Så har jeg spilt mot han der, men han er en skikkelig tøff motstander, sier hun og peker på Oliver Andres Ona Medina, som sitter på andre siden av bordet og kan bekrefte at han er en habil sjakkspiller.

– Jeg er den beste sjakkspilleren i tredje klasse, og klarer å ta kongen på tre eller fire trekk, sier Oliver.

HABIL SJAKKSPILLER: Oliver Andres Ona Medina har spilt sjakk siden han gikk i 2. klasse, og er visstnok den beste sjakkspilleren i 3. klasse på Jakobsli skole.

HABIL SJAKKSPILLER: Oliver Andres Ona Medina har spilt sjakk siden han gikk i 2. klasse, og er visstnok den beste sjakkspilleren i 3. klasse på Jakobsli skole.

De to synes det er fint å kunne bruke SFO-tiden på sjakk, selv om de blir sliten av å måtte tenke så mye hele tiden.

– Det er viktig å se hva motstanderen gjør før du setter ned brikken. Man må hele tiden tenke seg om før man gjør noe på et sjakkbrett, forklarer Ine.