Høysesong for elsykler

ELSYKKELSALGET ØKER: Morten Johnsen ved Scushi Elsykkel på Valentinlyst nyter godt av at nordmenn har blitt elsykkelfrelste.

Så fort gradestokken kryper over null og veiene er fri for frost, kommer folk til Morten Johnsen på Valentinlyst for å kjøpe elsykkel.

Av Renate Brødreskift

Johnsen er daglig leder ved elsykkelbutikken Scushi på Valentinlyst senter, og nyter godt av at nordmenn har blitt elsykkelfrelste. I fjor ble det solgt 50 000 elsykler her til lands, og Johnsen mener salget vil nå nye høyder i årene som kommer.

– Jeg sammenligner oss litt med Sveits, som er ganske lik Norge når det gjelder innbyggertall, økonomi og topografi. De er oppe i 80 000 elsykler i året, og ligger et stykke foran oss. Men vi kommer nok opp i det antallet her også, tror han.

I 2017 ble det solgt 162 elsykler fra butikken på Valentinlyst. Johnsen betegner det som et bra tall i et oppstartsår, og sier han har en forsiktig målsetting om å øke salget med 15 prosent i år.

Vil ha kvalitet
– Det har startet bra, sier Johnsen, som merker at det ikke sitter like langt inne lenger å bruke over 25 000 kroner på en elsykkel. Flere av kundene hans er på sin elsykkel nummer to, og da er det ikke fordi den første sykkelen er utslitt, men fordi de ønsker å heve standarden.

– De er opptatt av kvalitet, og skal ha en bedre sykkel. I fjor var det en del som lurte på hvorfor man skulle betale 30 000 kroner for en elsykkel når de kunne få en elsykkel til 9000 kroner et annet sted. Det spørsmålet får jeg ikke lenger, for folk skjønner at de får en sykkel med bedre kvalitet i alle komponentene, sier han.

Ulike behov
Selv om det blir flere helårssyklister, forteller Johnsen at det store rushet med folk som skal ha elsykkel starter rett etter påske. Er du helt fersk elsykkelkunde, bør du gjøre noen forberedelser før du tar turen til elsykkelbutikken.

– Folk lurer litt på hva de skal se etter når de skal velge elsykkel. Man bør velge en sykkel med et motorsystem fra kjente leverandører, slik at skulle det skje noe så er det hjelp å få. Man bør også finne ut hva slags bruk man skal ha. De fleste sykler mer enn de har gjort før når de skaffer seg en elsykkel. Man bør også tenke på hvor stor motorkraft man trenger hvis man for eksempel skal trekke en henger med barn, sier han.

Velger bort bilen
Før var det gjerne folk over 50 som kjøpte elsykler, i følge Johnsen, men i dag kan det like gjerne være unge i etableringsfasen som velger elsykkel i stedet for bil nummer to eller bil i det hele tatt. Johnsen tror det er flere årsaker til denne utviklingen.

– Tidligere så man på sykkel kun som et treningsverktøy og ikke et transportmiddel. Det er nok flere årsaker til denne holdningsendringen. Det skrives og snakkes mye om elsykler, det er flere elsykler ute på veiene, og dermed blir det mindre «skummelt», og når målsettingen til myndighetene er å få ned biltrafikken, så strupes biltrafikken. Ved bynære arbeidsplasser legger man ikke opp til bilparkering lenger, og bedriftene vil være miljøbevisste, sier han

VEDLIKEHOLD AV ELSYKKEL
Vedlikehold av en elsykkel skiller seg ikke særlig mye fra vedlikeholdet av en vanlig sykkel.

VEDLIKEHOLD: Akkurat som på en vanlig sykkel må kjedet og kjedehjulet på en elsykkel smøres med jevne mellomrom slik at man ikke ender opp med et resultat som dette.

– Det er enkle grep som skal til. Det er vanlig renhold og smøring av kjede og kjedehjul som gjelder. De som sykler flere hundre mil på en sesong bør ha hyppige service-intervaller, og man bør ta en sjekk etter 120-130 mil. Da kan man komme innom en serviceplass der man får kvalitetsjekket drivverket på sykkelen. En gang i året bør sykkelen inn på en sjekk der vi kjører motordiagnostikk, akkurat som på en bil, sier Morten Johnsen ved Scushi Elsykkel.

Elsykkelbutikken på Valentinlyst utfører service både i butikken og i et verkstedlokale bak butikken, og har nå fått deltidsansatte som skal bistå i den mest hektiske perioden utover våren og sommeren.

– Det blir mye service nå. Folk sykler veldig langt, og elsykkelen har i stor grad blitt et nyttekjøretøy, sier Johnsen.