Avduking av Troll 7

-Det har krevd blod, svette og tårer men vi kom i mål. På veien har vi også lært fryktelig mye, ledd mye, og møtt mange imøtekommende mennesker, forteller gruppeleder Karosseri, Harald Grøndahl til bydelsavisa.no i en pressemelding.

Onsdag 25.04.2018 skal studentgruppa Smørekoppen Engineering avduke sin kabriolet-versjon av den folkekjære Trollbilen fra Telemark. ​

Trollbilen var det første skikkelige forsøket på å få igang bilproduksjon i Norge. Fabrikken trillet ut sin siste Trollbil i 1958, dette var kun det femte eksemplaret av bilen. Etter konkursen kjøpte Harald Aspheim opp deler, støpeformer og chassis, og bygde den sjette Trollbilen, som ble registrert i 1961.

Nå, over 60 år etter at den første Trollbilen så dagens lys, er en ny Trollbil klar for å kjøres. Denne gangen er det en gjeng ivrige studenter, som ved siden av studiene har brukt 2 år på å bygge en kabriolet-versjon av den ikoniske bilen ved hjelp av originale støpeformer fra 50-tallet.

Smørekoppen Engineering består av omlag 20 engasjerte studenter som ikke helt greier å kun holde seg på skolebenken. De ivrer etter å ta fatt på nye utfordringer og har i løpet av de siste årene laget flere spesielle kjøretøy. Blant annet en enhjulsmotorsykkel og et beltedrevet terrengkjøretøy.

Prosjekt Troll 7 har blitt ledet av Håvard Teigen som er barnebarnet til Harald Aspheim som satt sammen den 6. trollbilen.

-Det er utrolig gøy å ha fått muligheten til å bygge den 7. trollbilen, 60 år etter at bestefar bygde den 6. Da jeg ringte til bestefar høsten 2016, for å spørre om vi fikk lov til å bruke støpeformene fra 50-tallet var svaret jeg fikk raskt og kontant. Ja, det skal dere få lov til. Etter dette har vi fått utrolig mye god hjelp fra mange flinke støttespillere. Sponsorene våre skal derfor ha en stor takk, sier prosjektleder, Håvard Teigen.

Høsten 2016, da forrige prosjekt var ferdig, satt en ny prosjektgruppe seg ned for å planlegge neste prosjekt. Etter mange halsbrekkende ideér ble det til slutt bestemt at de skulle lage en dampdrevet Trollbil. Gruppen tok kontakt med næringsliv for hjelp til å realisere prosjektet og møtte etterhvert mye velvilje. Samarbeidet med Selfa og Mal proff, som stilte opp med lokale og materiale for å støpe karosseriet, var viktig for å få fortgang på prosjektet. Idéen om dampmotor ble våren 2017 skrinlagt, da man fant ut at kostnadsnivået kom til å bli for høyt hvis dette skulle produseres på forsvarlig vis.

Til daglig holder studentene til i et lokale ved NTNUs campus på valgrinda.

Etter fantastisk støtte fra næringslivet og mange tusen timer på verkstedet, er bilen endelig ferdig. Vi ønsker å gi folk mulighet til å se hva vi har fått til samtidig som vi vil sette søkelyset på en del av Norsk industrihistorie som mange ikke har hørt om. Derfor inviterer vi til avdukning foran hovedbygget på NTNU Gløshaugen 25.04.2018, klokken 18.00.

Følg med på Facebook

*Ingen av bildene i saken er av den ferdige bilen.