Heimdal Fotball frister ny sponsor med «egen» bane – og sikter mot opprykk!

KAMPKLARE: Inge Åsen og Christian Sæther Moen skal både skaffe Heimdal Fotball en ny sponsor og se til at klubbens seniorlag kvalifiserer seg for opprykk til 3. divisjon.

Ny sponsor for Heimdal Fotball vil få kunstgressbanen ved Heimdalshallen oppkalt etter seg. Klubben er i siget, sportslig sett, og sikter mot opprykk fra fjerde divisjon til tredje neste år.

Av Asbjørn Gravås
asbjorn@gravas.net

– Å få firmanavnet eksponert på og ved en fotballbane hvor det spilles 15-20 kamper per uke i sesongen, må da være attraktivt! Jo, vi tror det skal gå greit å få tak i en sponsor. Vi er så smått i gang med jakten, sier Inge Åsen og Christian Sæther Moen. De to møter Heimdalsbladet for å fortelle om Heimdal Fotballs ambisjoner.

Klubben har vært uten hovedsponsor i noen år nå, og den 15 år gamle kunstgress-banen mellom Johan Tillers vei og Heimdalshallen bærer til så lenge det nøytrale navnet «Heimdal Kunstgress».

«Terra» er historie
– Det er fremdeles noen som snakker om «Terra-banen», men sponsoravtalen med sparebank-alliansen Terra-Gruppen opphørte for en god del år siden. Terra-Gruppen eksisterer heller ikke lenger, påpeker Åsen og Sæther Moen.

Begge har trenerroller i Heimdal Fotball, Sæther Moen er til og med spillende hovedtrener for seniorlaget. I tillegg fronter de to altså det viktige arbeidet med å skaffe klubben en ny sponsor. De ser gjerne at bedrifter som ønsker å profilere og eksponere seg via banereklame og spillerdrakter, tar kontakt.

I sesongens første serierunde gikk Heimdal-seniorenes førstelag seirende ut av kampen mot Orkla 2. En god start, altså. At de presumptivt argeste konkurrentene i 4. divisjon avd. 2 bare spilte uavgjort, gjorde at seieren smakte Heimdal Fotball enda bedre.

Ungt, men godt
– Vårt soleklare mål er opprykk til 3. divisjon etter denne sesongen. Vi er et ungt lag – snittalderen ligger under 22 år – men spillerne er jevnt over gode, sier trener Christian Sæther Moen, som selv snart fyller 33 og er lagets eldste. Med ytterst få unntak består førstelaget av spillere som er oppvokst i heimdalsområdet.

Heimdal har hatt fotballag i 3. divisjon tidligere, men aldri vært høyere. Alt i alt har Heimdal Fotball i dag rundt 450 spillere – fordelt på begge kjønn og mange aldersklasser. Trenerne gjør det klart at enda flere er velkomne inn i klubben.

Sommerstid kan også den gamle gressbanen ved Heimdalshallen benyttes til fotballtrening. Det jobbes dessuten med planer for enda en kunstgressbane – med friidretts-løpebane rundt, og gjerne et tribunebygg attåt. I beste fall lar dette prosjektet seg realisere innen to år.

NAVNLØS: Det firmaet som går inn i Heimdal Fotball som hoved­sponsor, får navnet sitt solid eksponert på kunstgressbanen ved Heimdalshallen. Til så lenge kalles banen bare Heimdal Kunstgress.

Lokal-derby på Heimdal–banen lørdag 29. april:

– Vi bør vinne over Kattem.

Hvem er best av 4. divisjonslagene Heimdal og Kattem? Kampen på Heimdal Kunstgress førstkommende lørdag kl. 16.00 vil i det minste gi en pekepinn om styrkeforholdet.

– Vi venter oss en jevn kamp. Men vi bør vinne, sier Christian Sæther Moen, spillende trener for Heimdal Fotballs seniorlag.

Bra underholdning bør det iallfall bli på Heimdal-banen denne lørdags ettermiddagen. Kanskje kan de lokale aktørene/rivalene by de lokale tilskuerne på like medrivende fotballopplevelse som engelske liga-lag per fjernsyn?

– Naturligvis ønsker vi oss flest mulig publikummere på kampen lørdag, sier Heimdal Fotballs Inge Åsen og Christian Sæther Moen. Som vertskap kan de love skikkelig speakertjeneste, kiosk – og konkurransepreget underholdning i pausen.

Og et viktig poeng: For hver publikummer som møter opp, gir hjemmelaget 10 kroner til Barnekreftforeningen.