Tirsdag 6. mars markeres Fiskens Dag på Coop Mega Valentinlyst

BYENS BESTE: Ferskvaredisken på Coop Mega Valentinlyst er blant de Coop-butikkene som øker mest på fisk. F.v. ferskvaresjef Arne Balstad, fiskeansvarlig Ane Malen Fjellstad Hansen og butikksjef Jørgen Bye.

Det blir smaksprøver på både skalldyr og fisk fra leverandøren Domstein mellom klokka 11 og 16, i tillegg til gode tilbud på lettsaltet torsk.

Coop Mega Valentinlyst er en av Coop-butikkene som øker mest på salget av fersk fisk. Det synes butikksjef Jørgen Bye er gledelig, sett i lys av at fiskesalget generelt har gått ned de siste årene.

Av Renate Brødreskift

Bye viser til tall som viser at fiskesalget i Norge gikk ned med 13 prosent i perioden 2012-2016. Størst var nedgangen blant unge under 35 år, der salget stupte med hele 46 prosent denne perioden. Når bare 1 av 3 spiser nok fisk i løpet av uka, og bare 1 av 4 spiser nok fet fisk, er de fleste av oss et godt stykke unna myndighetenes anbefalinger om å spise tre fiskemåltider i uka.

Innbydende fiskedisk
Med de forutsetningene, hvordan har de klart å selge mer fisk i ferskvaredisken på Valentinlyst i denne perioden?

– Det kan jo ha sammenheng med at det ikke er mange fiskedisker igjen. Vi har en innbydende fiskedisk og vi har ansatte med høy kompetanse. Vi får levert fersk fisk hver dag, og på mandager og fredager får vi levert fisk to ganger om dagen, sier Bye.

Butikken vil selge fisk for 3,8 millioner i 2018, noe som utgjør 4 prosent av butikkens totale omsetning. Størst er økningen på salget av skrei, som hittil i år har økt med 28 prosent. Resten av fiskesalget har økt med mellom 5 og 7 prosent i løpet av årets to første måneder.

God skreisesong
– Vi vil fortsette å øke i 2018, og det henger sammen med at skreisesongen har vært bra i år. Vi har knallet til på skrei, og ligger 20 prosent under prisen som på samme tid i fjor. Og enda varer skreisesongen ut mars, sier Bye.

Kundebaserte tilbakemeldinger viser at kundene er interessert i fisk, men Bye tror mange kvier seg for å tilberede fisk.

– Det har ikke vært så populært å holde på med fisk, men nå har det også blitt litt mer «in» å jobbe med fisk, sier han.

Kompetanse
I Coop legger de vekt på å øke kompetansen blant de ansatte via egne opplæringsprogram. I ferskvaredisken på Valentinlyst er fiskeansvarlig Ane-Malen Fjellstad Hansen en viktig bidragsyter til fiskesuksessen, mener Bye. Ane, som er butikkslakter av yrke, har spesialisert seg på fisk og jobber nå mot å ta fagbrev i sjømathandel. I fjor deltok hun i NM i sjømathandel, noe som endte med en fjerdeplass. I år satser hun på en pallplassering.

STOR PÅ SKREI: Fiskeansvarlig Ane-Malen Fjellstad Hansen har solgt mye skrei i år, takket være en god skreisesong.

NM-deltakelsen gir både mer erfaring og større profilering av ferskvaredisken.

– Det er klart Ane er en spydspiss ut mot markedet, sier Bye.

– Man får veldig mye erfaring av å være med i NM.  Nå trener jeg blant annet en del på filetering, varemottak og kvalitetsbedømming, forteller Ane.

Fiskens dag
Tirsdag 6. mars markeres Fiskens Dag på Coop Mega Valentinlyst. Da vil det bli smaksprøver på både skalldyr og fisk fra leverandøren Domstein mellom klokka 11 og 16, i tillegg til gode tilbud på lettsaltet torsk. Og utover våren kommer det mye fristende fersk fisk i fiskedisken.

– Vi får inn hvalbiff i mai, flekksteinbit til sommeren, og så blir det krabbesesong og skrei og makrell til sommeren, sier fiskeansvarlig Ane.